2024. október 25., péntek

Kalamárka, 2024 ősz

A tavaly őszi Kalamárka-túra sikerén felbuzdulva idén október 23-án ismét célba vettük a szlovákiai Pojána-hegységet! Csapatunk az alábbi mászókból állt: Balaton Kristóf, Illényi Jakab, Takách Máté, Tiboldi Csongor. Velünk tartott a fiatal, tehetséges testvérpár: Puhalla Ádám és Puhalla Viktor.

Készülődés a csendes, őszi erdőben | Fotók: Tiboldi András

Megérkezésünk után a déli sziklacsoport felé indultunk az avarral borított erdőben és néhány perc múlva már az andezit falak alatt álltunk. Bemelegítés után eleinte napsütéses, majd felhős időben másztuk egymás után a szebbnél-szebb utakat. Nagy örömünkre szolgált, hogy a sziklák most teljesen szárazak voltak.

Mászás az Ezüst szektor pompás útjain

Kristóf és Máté számos utat másztak és egészen a 7+ nehézségi fokozatig jutottak. Csongor, Jakab, Ádám és Viktor 6-osig, ami igen szép teljesítmény, főleg itt Kalamárkán! Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy elsődleges célunk nem a nehézségi fokozatok hajszolása volt, hanem az utak szabályos, biztonságos megmászása. Külön ki kell emelni, hogy a legfiatalabbak - Ádám és Viktor - nagyon bátran, de megfontoltan mozogtak a számukra még új terepen. Komolyabb esés nem volt és kötélbe ülés is csak elvétve. Gratulálunk a szép teljesítményekhez!

Jakab egy technikás falmászás kezdetén

A megmászott utak listája (az utak neve nyers fordításban)

A túrát Tiboldi András vezette.

...

Bazsi első versenye

A Hegyisport Club legfiatalabb tagja, Szórádi-Varga Balázs október 5-én részt vett élete első hivatalos boulderversenyén a pécsi Camp One Gym-ben! Bazsi, aki idén nyáron töltötte be a hatodik évét, nagy lelkesedéssel mászott a 13 fős, tapasztaltabb versenyzőkből álló mezőnyben. Minden útban értékes kísérleteket tett és végül egy szabályos TOP-ot és egy ZÓNÁ-t is sikerült elérnie. Gratulálunk, csak így tovább Bazsi!

Szórádi-Varga Balázs, Pécs, 2024

Nyári Mászótábor, 2024

Az idei nyár legforróbb napjaiban, július 8-12. között rendeztük meg a Hegyisport Club nyári mászótáborát. Az ifjúsági csapat legaktívabb tagjai - Balaton Kristóf, Fogarasy Dorka, Illényi Jakab, Szórádi-Varga Lilla, Takách Máté és Tiboldi Csongor - öt napon át járták a Budapest környéki mászóhelyeket a Kis-Sváb-hegytől, a vértesi Csókakőn át egészen Tatáig.

Máté, Lilla, Csongor, Kristóf, Jakab | Fotók: Tiboldi András

Büszkeségre ad okot, hogy a csapat minden tagja igyekezett szép stílusban, szabályosan teljesíteni a kiválasztott utakat, így sok értékes OS, Flash és RP megmászás született.

Lilla a Kis-Sváb-hegyen, a Barátok útjában

A tábor végére alaposan elkopott a bőrünk, ezért az utolsó napon levezetésképpen a tatai Kálvária-dombon épült Via Ferratát és a szomszédos Geológiai Bemutatókertet látogattuk meg, végül nagyot csobbantunk a Tatai-tóban.

Vietnámi híd Tatán, a Kálvária-dombi Via Ferratán

...

2024. január 16., kedd

Szórádi-Varga Lilla Magyar Kupa győztes

A Hegyisport Club tagjai 2023-ban a hegyekben, a sziklákon és a mászóversenyeken is rendkívül aktívak voltak. A sok szép teljesítmény közül mindenképpen ki kell emelnünk Szórádi-Varga Lilla fiatal tehetségünk sikerét. Lilla (11 éves) évek óta nagy lelkesedéssel mászik teremben és sziklán egyaránt. A versenyekre példamutató szorgalommal készül. Erőfeszítéseit 2023-ban teljes siker koronázta. Lilla a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség által kiírt Magyar Kupa versenysorozat mindhárom kategóriáját - boulder, köteles nehézségi, köteles gyorsasági - meggyőző fölénnyel nyerte. Gratulálunk Lilla! Csak így tovább!

Szórádi-Varga Lilla és édesapja Szórádi Balázs. Szombathely, 2023. december 9.

2023. november 19., vasárnap

Kis-Sváb-hegy, karbantartás + standcsere, 2023 ősz

Idén ősszel is sok tennivaló akadt az ország egyik legnépszerűbb mászóhelyén. Fontos fejlemény, hogy a Hegyisport Club csapata elvégezte az Ovi-Bevágás-Sarok utak közös, "retró" standjának cseréjét. Az új, rozsdamentes stand gyárilag beépített eresztőkarabinerrel van ellátva. Itt is ügyeljünk arra, hogy ne másszunk a stand fölé!

Idén is ellenőriztük a nitteket és a forgó füleket. A legömbölyített anyacsavarok annak idején a lopások megnehezítése érdekében lettek beépítve, ezeket azonban később már nem lehetett sem meghúzni, sem meglazítani. Most aprólékos munkával ki lettek "flexelve" és helyettük hatlapfejű csavarok kerültek az alapcsavarokra.

Jófej hatlapfej

Az erősen kopott eresztőkarabinerek helyett újak kerültek be az In memoriam Kis Peti és a Csupasz szingularitás standjába - ez utóbbi forgó nittfüle a fent ismertetett "flexes" kezelés után hatlapfejű anyával lett rögzítve.

Új anya + új karabiner

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a sziklafal és környezete magánterület! A mászás engedélyezett, de viselkedjünk szerényen, csendesen, az esetleg felbukkanó szemetet vigyük el!

Jó mászást kíván a Hegyisport Club csapata!

Kalamárka, 2023 ősz

Október végén a Hegyisport Club csapatával - Kis Janka, Illényi Jakab, Balaton Kristóf, Takách Máté, Tiboldi Csongor, Tiboldi András - a szlovákiai Kalamárka híres andezit falait vettük célba. A túra mérföldkőnek számít, hiszen az ifjúsági csapattal első alkalommal kerestünk fel egy határon túli mászóhelyet.

Májusi-torony, Janka a Fák útjában | Fotók: Tiboldi András

Az elmúlt évek szorgalmas edzésmunkájának köszönhetően nem vallottunk szégyent! Mindenki szépen, megfontoltan mozgott az ismeretlen terepen. A heves esőzés után lassan kiszáradó sziklákon nagyon oda kellett figyelni, mégis, ezen a rövidke őszi napon összesen 25 utat másztunk meg Onsight és Flash stílusban, ami nem kis teljesítmény!

Kristófot Máté biztosítja az Óriások útjában

Kötélbe ülés gyakorlatilag nem volt, a kiválasztott utakat mindenki esés nélkül teljesítette, pedig itt voltak szokatlanul magas első akasztások és nagyobb távolságok a nittek között. A mászások során adódó határhelyzetekben mindenki ügyesen mozgósította a tartalékait.

Jakabot Janka biztosítja a Fák útjában

Meglepetést és némi derültséget talán csak az okozott, amikor szemtelen kecskék lopakodtak elő az erdőből és az elemózsiánkra pályázva elkezdték szétcincálni a hátizsákjainkat. Szerencsére sikerült idejében közbelépni, a kecskéket nagy tisztelettel, de határozottan fenéken billentettük, a zsákokat pedig felkötöttük a magasabb faágakra.

Máté szelíden dorgálja a falánk hegyi kecskét

Kalamárkán tett első látogatásunk végére rendesen elfáradtunk, az utolsó utakat már napnyugta után, a völgyből felkúszó homályban másztuk miközben azt éreztük ez csak a kezdet, itt még sok dolgunk lesz!

Máté, Kristóf, Jakab, Janka, Csongor, András

A megmászott utak

(magyar nevek nyers fordítással)

2023. július 3., hétfő

Nyári Mászótábor, Kis-Gerecse, 2023

A rendkívül intenzív téli és tavaszi edzés után (Klébi köteles, HSC boulder + szikla) június utolsó napjaiban a Hegyisport Club ifjú gárdája - Balaton Kristóf, Fülöp Janka, Huszár Zsófi, Kis Janka, Szórádi-Varga Lilla, Takách Máté és Tiboldi Csongor - a Kis-Gerecsében táborozott Tiboldi András vezetésével.

Napos udvar  | Fotó: Tiboldi

Az ilyenkor szokásosnál hűvösebb időjárás lehetővé tette, hogy hétfőtől péntekig, utolsó bőrig koptassuk a mészkőfalakat. Sokat voltunk a 23 karátos udvarban, a Loreley- és az Inkognitó-falnál.

Loreley-fal

Egy felhős napon a Napos udvar útjait is kivétel nélkül megmásztuk. A jobb szélső projektet Lilla (10 éves) tisztogatta és mászta meg, mielőtt jöttek a nagyobbak. Gratulálunk!

Hajdúugrató | Fotó: Tiboldi

Hajdúugrató útjait is végigmásztuk miközben egy kellemetlen kőhullást is túlélt a csapat az ismeretlen projekt mászása közben. Az új út munkaneve: Szerelem első vérig. Nehézsége kb. VIII lesz.

Levezetés

Néhány szép teljesítmény a teljesség igénye nélkül (Kisgeri és Hajdúugató)

Balaton Kristóf

Loreley (VI) OS drótkefével tisztogatva
Origó (VI+) OS

Szórádi-Varga Lilla
23 karátos (VII) TR Nagyon könnyedén :)
Alkonyat (VII+) TR Bemelegítő :)
Red Rock West Right (VII) OS
Kölykök kedvence (VI) RP, Szép, stabil elölmászás. Gratulálunk!
Szívek szállodája (VIII-) TR Komoly teljesítmény!